Preek Psalm 103 – Prijs Hem, met meer passie dan ooit!

Preek Psalm 103

[#1] Heb jij deze week nog een compliment gekregen? Dat iemand zei: goed gedaan?

Je hebt een mooie kleurplaat gemaakt en je oma hing hem gelijk op: wat lief van je dat je dat voor mij gemaakt hebt!

Je had je best gedaan op je woordjes voor Engels en de leraar zei: wat heb jij je daar goed je best op gedaan. Drie krullen eronder! 

Je hebt een heerlijke appeltaart gebakken en iemand zei: wat smaakt dat ontzettend lekker! Geweldig. Dat is wat wij zeiden toen we na de begrafenis van Liesbeth zo’n heerlijk stuk appeltaart kregen in Voorburg.

Een compliment ontvangen is fijn, veel mooier dan kritiek krijgen.

Soms uiten mensen dat veel sneller, wat niet deugt, en vergeten ze een compliment te geven.

[#2] David neemt hier in de Psalm uitgebreid de tijd om God complimenten te geven.

Maar niet even snel, iets dat je zonder aandacht zegt of bidt, zoals soms gedachteloos kan bidden.

Maar door tegen God te zeggen wat hem in zijn hart geraakt heeft, waar hij van onder de indruk is.

Hij prijst de Heer, vanuit het diepst van zijn hart,

en hij wil de dingen die God gedaan heeft niet vergeten.

Hij roep ook anderen op om dat te doen: loof de Heer, en vergeet zijn daden niet.

Ja, want vergeten God te bedanken overkomt je zomaar.

Als je weer beter bent, als de zon op komt of als je weer eten hebt, als er medicijnen zijn.

Als je kracht kreeg om eten te koken, een mooi cijfer te halen, een mooie kleurplaat kon maken.

Als je ook als je kracht vermindert en je adem stokt, en mag geloven in leven tot in eeuwigheid.

[#3] En weet je wat het mooie is. Waarom God zoveel lof, eer en prijs mag ontvangen?

Omdat hij ervoor gekozen heeft om jou en u lief te hebben. Omdat hij alles voor je over had.

Hij zegt: ik zie jou. Ik sta altijd voor jou te klappen. Ik vind je geweldig. Ik heb je lief.

Wat er ook gebeurt in je leven, welke weg je ook gaat, hoe onzeker je je ook voelt,

Hoe moeilijk de opgaaf ook is waar je deze dagen en weken ook voor staat.

Ik laat je niet los, ik vind je geweldig, ik heb je lief, ik stop niet met jou complimenten te geven.

Ik vergeef al je fouten, ik ben altijd trouw, daar kroon ik je mee, ik overlaadt je met liefde en geluk.

Waar je jezelf misschien voelt falen, denkt: het was toch onvoldoende. Ik schiet tekort.

Is er aan Gods trouw geen einde: eeuwig duurt zijn trouw. Hij let niet op je fouten. Hij heeft je lief!

[#4] Ja maar, zeg je misschien … ik kan God helemaal niet zo loven, zeker vandaag niet.

Er is ruzie bij ons thuis; ik baal van de nieuwe klas; mijn ouders begrijpen me niet.

Ik ben ziek en zie heb er al zolang last van. Ik heb het psychisch moeilijk. Ik stond wel bij een graf.

Psalm 102 past beter vandaag: ik ben eenzaam, u verbergt zich voor mij God, ik wordt bespot.

Ik ben boos: u tilde me op en gooide me neer. Mijn brood is vermengt met tranen.

U geeft nieuwe kracht, zoals een arend vernieuwd wordt? Mijn kracht is bijna weg.

Het lijkt wel of niemand mij ziet en niemand mij begrijpt.

Ik voel me alleen op school en thuis, op mijn stage en werk. 

Hoe moet ik dan complimenten geven? Hoe moet ik dit dan meezingen?

[#5] Ik had een evangelische collega die mij vertelde dat hij elke dag startte met deze psalm.

Hij las hem op zijn verjaardag, op zijn trouwdag, de dag van de geboorte van zijn kinderen.

Ook op de dag dat zijn vader overleed, dat hij zijn dochter verloor, maar ook weer toen hij opa werd.

Ook op die moeilijke dagen dat hij bijna niet verder kon.

riep hij zichzelf op om Gods weldaden niet te vergeten. God complimenten te geven.

Hoe dat kan? Hoe hij dat kon? Omdat deze psalm heel dicht bij de basis van je leven komt.

Het eerste wat er staat is ‘God vergeeft al onze zonden. Hij heeft zijn Zoon gegeven.

Jezus kwam hier op aarde en zag de wereld met al zijn pijn en nood.

Loof de Heer: die doet wat hij beloofde. Hij gaf zijn eigen zoon, om ons te redden.

Prijs God. Christus overwinnaar betekent niet: je ogen sluiten voor de pijn.

Maar juist zien hoe God in de pijn je opzoekt, dat zijn lichaam gebroken wordt en het bloed vergoten.

Hoe hij je wonden wil genezen, je pijn wil verlichten, je onzekerheid wil wegnemen.

Midden in het leven met zijn ups en downs, goede en kwade dagen, soms met tranen in de ogen,

God prijzen omdat hij uiteindelijk zijn liefde in ons uit wil storten en ons zo liefheeft.

Hij wil je optillen door de kracht van de liefde en zodat je verder kunt. Hij wil je dragen.

Ik bid dat je ook vandaag door het avondmaal nieuwe kracht, hoop en moed mag ontvangen.

Zodat mag groeien door Gods Geest. Je weer vernieuwd wordt in de liefde voor de ander,

en je enthousiast anderen complimenten kunt geven en vooral God wil prijzen, vanuit je hart, met meer passie dan ooit! Amen

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: